آیا آمار فروش آنلاین آلبوم‌های موسیقی جزو اسرار تجاری‌ست؟

آیا آمار فروش آنلاین آلبوم‌های موسیقی جزو اسرار تجاری‌ست؟

در گفتگوی ایلنا با مدیرعامل”بیپ تونز” و “آوای شباهنگ” مطرح شد؛

ارائه آمار فروش بالا برای هر اثر هنری یک امتیاز به حساب می‌آید و در عین حالی که منجر به شناخته شدن مجری کار می‌شود، مخاطبان را برای رصد کردن آثار کنجکاو می‌کند و اشتیاق آنان را برمی‌انگیزد اما معمولا بزرگ‌ترین سایت‌های فروش آنلاین داخل کشور فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌هایشان را بدون ارائه آمار منتشر می‌کنند.

عباس تجویدی (مدیر عامل آوای شباهنگ) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن مخالفت با اعلام اعداد و ارقام فروش آلبوم‌های موسیقی گفت: اطلاعات مربوط به فروش برای ما مشخص است و این آمار توسط سایت‌های فروش آنلاین برای ما فرستاده می‌شود. من به طور دقیق نمی‌دانم به چه دلیل و از روی چه سیاستی آن سایت‌ها آمار فروش را نمی‌دهند، اما شخصا با نگفتن این ارقام موافق هستم. ضمن اینکه به دلیل اوضاع اقتصادی این روزها، بسیاری از کارهایی که در بازار ارایه می‌شوند متاسفانه ممکن است به لحاظ قانونی شنیده نشوند اما به صورت مداوم به شکل غیرقانونی دانلود و شنیده می‌شوند.

ارایه آمار مخاطب را به دانلود غیرقانی ترغیب می‌کند

تجویدی افزود: فکر می‌کنم اگر بخواهند این آمار را برای عموم مردم به نمایش بگذارند، آن عده از کسانی که کارها را می‌خریدند، به دانلود غیرقانونی ترغیب می‌کند. چون با اعلام اعداد و ارقام ممکن است با خود فکر کنند آهنگی که بسیار پخش شده، در سایت فروش کمی داشته و به این نتیجه برسند که بهتر است آن‌ها هم آثار را غیرقانونی بگیرند.

وی با اشاره به ارائه لیست پرفروش‌ترین آلبوم‌ها در سایت فروش آثار موسیقی اعلام کرد: آهنگ‌ها و آثاری که در این لیست هستند به واقع در جامعه هم بازخورد خوبی داشته‌اند و مشخص است که در بین مردم دیده و شنیده شده‌اند. گفتن آمار چیزی نیست که در قرارداد به‌طور مشخص ذکر شده باشد، اما بعضی مسائل است بین ما و سایت‌های فروش آنلاین؛ موارد خصوصی محسوب می‌شود و هر دو طرف متعهد هستند درباره آن صحبت نکنند.

تجویدی در پاسخ به این سوال که چرا درباره سینما آمار فروش گفته می‌شود و برای موسیقی این اتفاق نمی‌افتد، گفت: درخصوص موسیقی قضیه فرق می‌کند. در موسیقی مخاطبان مجبور نیستند برای شنیدن اثر، آن را بخرند اما در سینما مخاطب تا حدود یک ماه ناچار است برای دیدن آن فیلم بلیت تهیه کند. درحالیکه در موسیقی تنها پس از چند ساعت از انتشار آلبوم، مخاطب از هزار راه می‌تواند آن را رایگان گوش کند.

سایت‌های فروش آنلاین آمار فروش خود را اعلام نمی‌کنند

فرزام حجازی (مدیرعامل بیپ تونز) نیز درباره ارائه نکردن آمار و ارقام به عموم مردم گفت: سایت‌های فروش آنلاین مانند دیجی کالا هم تا به حال درخصوص اجناس فروخته شده خود آماری نداده‌اند. حتی سایت معتبری نظیر آی‌تونز که مهم‌ترین مرجع فروش آثار موسیقایی است، مستقلا آماری ارائه نکرده است.

اعداد و ارقام فروش جزو اسرار تجاری هستند

حجازی با بیان اینکه اعداد و ارقام فروش جزو اسرار تجاری هستند و امکان اعلام عمومی آن‌ها وجود ندارد،‌ افزود: این موضوع در دنیا هم مرسوم است. ما هم نمی‌توانیم از این کار تخطی کنیم، در غیر این صورت شرکت‌های پخش موسیقی هم با ما کار نمی‌کنند؛ چون این موضوع از بدیهی‌ترین اصول قانونی است و ما هم به آن پایبندیم. شرکتی مثل ما که خدمات میزبانی ارائه می‌کند حق ندارد آمار و اطلاعاتی این چنینی به مردم بدهد.

مدیرعامل بیپ تونز ادامه داد: در سینما شرکتی که رقم فروش را اعلام می‌کند، شرکتی است مانند فیلمیران که خودش مالک اثر است. ولی ما ناشر آثار نیستیم اما با حدود چهارصد و بیست و پنج ناشر متفاوت مشغول کار هستیم. ناشر به دلیل اینکه حق مالکیت اثر را دارد، می‌تواند آمار بدهد. ولی ما یک فروشگاه هستیم که به نمایندگی از ناشران در حال فروش آثار هستیم. در حوزه نشر هم همینطور است. خود ناشر می‌تواند درباره میزان فروش کتابش صحبت کند اما هیچوقت یک کتابفروش آمار فروش را اعلام نمی‌کند.

ناشر نیستیم نمی‌توانیم آمار بدهیم

وی با اشاره به اینکه امکان صحبت با تمام ناشران و گرفتن موافقت آن‌ها برای اعلام رقم فروش وجود ندارد، گفت: اگر از میان ده آلبوم پرفروشی که اعلام می‌کنیم، 9 آلبوم توسط 9 ناشر مختلف عرضه شده باشد و در این میان تنها یک ناشر از این لیست؛ مخالف اعلام میزان فروش باشد، عملا گفتن آمار فایده‌ای ندارد. صنف ناشران موسیقی صنف معتبری است و خودشان می‌توانند این اطلاعات را برای عموم مردم به نمایش بگذارند.

حجازی در پاسخ به این سوال که با اعلام نکردن رقم فروش، ارائه فهرست پرفروش‌ها چه سودی دارد، گفت: این‌ها اطلاعاتی هستند که ناشران ندارند و اتفاقا به دردشان هم می‌خورد. به‌طور مثال با دیدن این لیست متوجه می‌شوند فضای موسیقی تلفیقی در ایران مورد توجه قرار گرفته یا سبک راک کم‌کم دارد جای خودش را بازمی‌کند. با انتشار این لیست، داده‌ای به ناشران می‌دهیم تا به خوبی در جریان ذائقه مخاطب قرار بگیرند و این اطلاعات چیزی نیست که ناشر به تنهایی از آن آگاهی پیدا کند.

وی ادامه داد: شما اگر همین حالا در سایت یک آهنگ را آنلاین گوش کنید یا آن را بخرید، می‌بینید که به رقم فروش یا پخش اضافه می‌شود. چون همه چیز دیجیتال است و سریع دیده می‌شود و ما هم آمار لحظه‌ای را نشان می‌دهیم.

با آمار دروغ، خودمان را خراب نمی‌کنیم

حجازی در رابطه با امکان وجود داشتن ارائه آمار غلط توسط سایت اعلام کرد: سایت می‌تواند چنین کاری انجام دهد ولی ما هیچوقت با دادن آمار تحریف شده، گروه خودمان را خراب نمی‌کنیم. چون ناشران از فروش آثارشان مطلع هستند و اگر متوجه شوند ما آلبومی را بالا و پایین کرده‌ایم، اعتراض می‌کنند و به دلیل اینکه پیدا کردن رسانه هم برای‌شان کار ساده‌ای است، به راحتی این مساله را رسانه‌ای می‌کنند و در این میان کار خودمان خراب می‌شود. ما آماده‌ایم کار قانونی کنیم، و منطقی نیست که در این بین با دادن یک آمار نادرست کارمان را از دست بدهیم. 

منبع خبر

بستن منو